Nuori Näyttämö -kirjailijat Metsä -teeman äärellä osa 2

Metsä-teeman äärellä Susi Siriya Orenius

Työväen Näyttämöiden liiton koordinoiman Nuori Näyttämö -toiminnan viidennen kierroksen teemana on Nuoret ja metsä. Mukaan kutsutut näytelmäkirjailijat Taija Helminen, Jussi Moila, Marjo Niemi ja Susi Siriya Orenius kirjoittavat vuoden 2025 aikana uudet, nuorille suunnatut tilausnäytelmänsä, joissa kukin käsittelee metsäteemaa omasta, vapaasta näkökulmastaan.

Kysyimme näytelmäkirjailijoilta heidän tunnelmistaan teeman ja työnsä ääreltä ja julkaisemme näitä sarjana: nyt keväällä on luvassa kaksi ja syksyllä toiset kaksi artikkelia. Toisena vuorossa on näytelmäkirjailija Susi Siriya Orenius:

Näytelmäkirjailijat Metsä-teeman äärellä
Osa 2: Susi Siriya Orenius

Sain kunnian tulla mukaan Työväen Näyttämöiden liiton Nuori Näyttämö -hankkeeseen näytelmäkirjailijana. Kirjoitan vuoden ajan näytelmää aiheesta ”metsä”, jonka upeat, nuoret teatteriharrastajat esittävät.

Tehtävänanto on laaja, mutta on herättänyt minussa viimeisen puolen vuoden aikana paljon pohdintoja, joista moni on kuljettanut omaa ajatteluani ajassa taaksepäin ja laajemmin ympäröivään yhteiskuntaan: Miten metsä määritellään? Mitä on luonto? Mikä on minun metsäsuhteeni? Missä määrin kaupunkikin on metsää, vai onko ollenkaan?

Tunnen valtavaa lämpöä ja rauhaa, kun ajattelen metsää. Kotini lähellä olevaa luonnonmetsää Stansvikia uhataan hakata kokonaan alas. Helsingin kaupunki ei ole samaa mieltä kanssani siitä, millainen tämän kaupungin pitäisi olla. Vallassa olevat poliitikot eivät ole kanssani samaa mieltä. Ajattelen, että Suomessa on paljon tilaa, eikä meidän kaikkien tarvitse asua niin tiiviisti – haluaisin metsää ympärilleni ja pelkään että metsän alasajo on peruuttamaton teko. Lapsuuden maisemissa kävelin ja leikin metsässä päivittäin. Täysi-ikään tullessani en enää päässyt tuohon metsään, sillä sen eteen oli rakennettu, sitä oli hakattu, siihen oli kaavoitettu taloja. Sitä ei enää ollut. Suomen väkiluku ei liiemmin kasva, mutta silti rakennetaan uutta, vaikka samaan aikaan maaseutu on täynnä hylättyjä taloja.

Lapsuudestani muistan Solinan, lähteen, johon minulla oli ystävieni kanssa erityinen suhde. ”Mennäänkö Solinalle?” kysyimme toisiltamme ja kuljimme Solinan reunaa ihaillen sen kimallusta ja välkettä. Mitä me olimme Solinalle? Solinalla oli kaunis ääni, eikä se sinänsä puhunut meille, se eli omaa elämäänsä, ja me saimme elää sen rinnalla. Solina tyynnytti meitä, opetti meitä kuuntelemaan. Solinaa ei sellaisenaan enää ole, mutta mielessäni se elää ikuisesti.

Näytelmää kirjoittaessani mietin, mikä on kaikkein arvokkainta. Miksi olemme valmiita luopumaan ja luovuttamaan sen suhteen, mikä on meille kaikkein rakkainta? Me olemme osa luontoa ja ihmisen halu kontrolloida luontoa ja muotoilla metsää aiheuttaa epätasapainoa, se on selvä.

Koneen säätiö tilasi Helsingin yliopiston ympäristöekonomian emeritusprofessori Markku Ollikaiselta ja tutkijatohtori Johanna Kankaalta selvityksen, jonka mukaan valtion vanhojen metsien laajasta suojelusta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Yli 400 metsä- ja ympäristöalan tutkijaa on allekirjoittanut tutkijavetoomuksen, jossa vedotaan hallitukseen vanhojen metsien kriteerien määrittelemiseksi uudelleen. Tutkimus kertoo selvästi, että hallituksen harjoittama ympäristöpolitiikka ei ole kestävää, tällä hetkellä tutkimus kuitenkin sivuutetaan taloudellisen kasvun tavoittelemiseksi.

Metsä on opettanut minulle, miten moninainen maailmamme on. Löydän usein uusia asioita metsästä: tunnistan lajeja, tai jään pohtimaan mitä oikein kohtasin. Näen kauniita asioita, kiinnostavia muotoja ja outouksia. On ollut myös aikoja, kun olen pelännyt metsää, eritoten pimeällä. Yksi peloistani oli mennä ulkohuussiin kevätyöllä, sillä pelkäsin, että pimeä metsä yllättää minut. Mieleni syövereissä kysyin itseltäni, mitä oikein pelkäsin, ja löysin vastauksen.

Minua pelotti metsästä tuleva hahmo, joka olisi itselleni tuntematon ihminen. En pelännyt metsän eläimiä: kuten vaikkapa susia, karhuja, hirviä, näätiä. Tiesin niiden karttavan ihmistä. Mutta toista ihmistä kyllä pelkäsin. Toisen ihmisen tapaaminen tuntui myös todennäköiseltä: mutta mistä oikein tietäisin, ettei kyseessä olisi vaikka eksynyt ihminen avun tarpeessa, miksi mieleeni tuleva kauhukuva oli kuitenkin lopulta joku minulle pahaa tahtova, juuri yöllisellä vessakäynnilläni yllättävä muukalainen, esimerkiksi puukon tai moottorisahan kanssa? Olinko katsonut liikaa kauhuelokuvia? Irrationaalinen pelkoni osoitti minulle, että eniten pelkään tuntematonta, en metsää itsessään ja eniten toista, kaltaistani ja sen yllättävää käytöstä.

Näytelmää kirjoittaessa olen palannut myös niihin tunnelmiin, joita koin muutettuani Suomeen ja kohdattuani ensimmäistä kertaa suomalaisen metsän. Suomalainen metsä poikkesi ja poikkeaa muiden maiden metsästä esimerkiksi siten, että metsässä ei elä kovin montaa ihmiselle vaarallista lajia. Toisessa kotimaassani Thaimaassa sysimetsään meno ei ole tyypillistä, sillä siellä on mahdollista kohdata trooppisessa ilmastossa eläviä lajeja, jotka puolustautuvat kuolettavilla myrkyillään ihmistä vastaan.

Tänä keväänä olen kiinnittänyt huomiota kaikkein pienimpiin yksityiskohtiin, katsonut kuuta ja pilviä. Nähnyt pienen kimalaisen ja orastavat silmut puissa. Minua pelottaa muutos, vaikka tiedän että se on vääjäämätöntä. Silti pelkään uutisia datakeskusten rakentamisesta, AI:n lisääntymisestä ja maailman muuttumista nykyistäkin teknologisemmaksi. Olen kaivannut kevään lämpöä, ja hitaampaa muutosta. En ole yksinkertaisesti samaa mieltä vallassa olevien kanssa siitä, mihin suuntaan muutoksen tulisi kulkea. Minua pelottaa liikaa, että maailmaa ohjaa varakkaimpien ahneus, halu kasvattaa pääomaa sijoituksilla, jotka eivät kunnioita ihmisoikeuksia, välitä ihmisten kuolemista tai luonnonvaroista. Mitä maailmaan jää, jos kaikki tuhotaan? Syövätkö ahneet toisensa?

<p ”=””>Tämä aika tuntuu tärkeältä. Emme tiedä mitä seuraavaksi tapahtuu. On kuin olisimme merellä myrskyssä. Matkan suunta vaihtelee, odotamme vain sään laantumista. Tulevaisuuden kuva on hämärä monine risteävine haluineen. Uskon, että juuri nyt moneen asiaan voi vaikuttaa.Tällä hetkellä Suomessa ja Ruotsissa käydään myös suurimpia ihmiskauppaoikeudenkäyntejä. Ne liittyvät marjojenpoimintayrityksiin, joissa marjoja poimimaan on rekrytoitu ihmisiä Thaimaasta myöntämällä heille ensin lainaa, joka olisi työn kuluessa pääosin mustikoita keräämällä kuitattava pois. Moni on jäänyt velkaa, kun ei ole saanut kerättyä marjoja tarpeeksi. Marjoja on kerätty haravankaltaisella työkalulla, joka rikkoo kasvia ja metsää. Poimintatyötä tehneille on kerrottu, että heidän työtään on kerätä hedelmiä metsässä, mutta ei ole kerrottu, että mustikat ja puolukat kasvavat sattumanvaraisesti sään ja olosuhteiden mukaisesti ilman, että joku on istuttanut niitä metsään. Rikostutkinnoissa on selvinnyt, että perehdytys on ollut ontuvaa.

<p ”=””>Kirjoittajana työskentelen tunteiden kanssa, sillä kirjoitan tunteesta käsin. En tahdo luoda vastakkainasettelua, mutta yritän työssäni myös asettua erilaisten ihmisten asemaan. Miten löytäisimme jotakin yhteistä? Miten löytäisin reitin muiden luo kirjoittamalla?Kurotan tekstilläni vajottavien soiden yli, tai uppoan, kai se sopii. Kuinka voisimme nähdä ja kuulla paremmin, aistit terävöityvät metsässä. Kaupungin vilkkeessä huomioni liikkuu moneen suuntaan, vuotaa se metsä sinnekin, puiden ja puskien muodossa. Pieni kimalainen sielläkin, eri tyyppi, emme puhu samaa kieltä, olemme silti yhdessä.

Sur-rur bzz bzz.

En malta odottaa, että tekstistäni tehdään hienoja esityksiä!

Susi Siriya Orenius
näytelmäkirjailija

 

 


 

Nuori Näyttämö 2024–27 -toimintaa tukevat Koneen Säätiö ja Jenny ja Antti Wihurin rahasto.