Nuori Näyttämö -konsepti toteutettiin Suomessa ensimmäistä kertaa kaksikielisenä hankkeena vuosina 2013–2015 erittäin myönteisin tuloksin ja kokemuksin sekä toinen kierros vuosina 2016–2018 sekä kolmas kierros 2021–2021.
Nuori Näyttämö on taidekasvatuksellisesti ja esitystaiteellisesti ainutlaatuinen kokonaisuus, jossa nuoret teatterinharrastajat saavat mahdollisuuden vahvistaa omaa osaamistaan tai aloittaa aivan uuden harrastuksen! Nuori Näyttämön sisällä nuoret teatterinharrastajat voivat työskennellä pit-käjänteisesti ammattilaisten kanssa. Tähän koko Suomeen ulottuvaan verkostoon mahtuu mukaan yli 400 nuorta.
Ryhmiä ei valita taitotasojen mukaan, vaan osallistumaan toivotetaan tervetulleiksi koko Suomen alueelta mahdollisimman monista erilaisista taustoista tulevia ryhmiä.
Mukana olevat ammattiteatterit voivat laajentaa yleisöpohjaansa, herättää nuorissa pysyvää kiinnostusta teatteritaidetta kohtaan ja tarjota laadukkaita teatteripalveluja. Ammattiteattereille konsepti tarjoaa tilaisuuden opetus- ja kulttuuriministeriön edellyttämien yhteistyöprojektien toteuttamiseksi. Nuori Näyttämö tukee samalla teattereille tärkeää yleisötyötä. Teatterit saavat uusia, suoria kontakteja toiminta-alueittensa nuoriin, joille teatteriin tulemisen kynnys madaltuu.
Lisäksi syntyy uusia, tasokkaita näytelmiä nuorten esitettäväksi tai katsottavaksi. Kirjailijoille hanke antaa poikkeuksellisen tilaisuuden nähdä teksteistään lukuisia tulkintoja. Tekstit julkaistaan antologiana kirjan muodossa, joten Suomeen tuotetaan muutoin vähäisesti syntyvää uutta nuorten näytelmäkirjallisuutta.
Nuori Näyttämön pääorganisoija on TNL.
Nuori näyttämö -hanke perustuu Englannin Kansallisteatterin, National Theatre’n luomaan New Connections -konseptiin. Se käynnistettiin Englannissa 1995 ja on siitä lähtien tuottanut vuosittain kymmenkunta nuorille suunnattua eturivin näytelmäkirjailijoiden kirjoittamaa uutta pienoisnäytelmää, satoja esityksiä ympäri Englantia sekä paikallisia että kansallisia festivaaleja. Kansallinen festivaali pidettiin heinäkuun 2013 alussa Lontoossa National Theatressa.
Englannin lisäksi hanketta toteutettu laajasti, Skandinavian lisäksi mm. Yhdysvalloissa, Italiassa, Portugalissa, Saksassa, Brasiliassa.
Norjan Kansallisteatteri aloitti hankkeen vuonna 2003 ja toteuttaa sitä nykyisin joka toinen vuosi.
Ruotsissa Riksteatern on käynnistänyt vuonna 2010 vastaavanlaisen hankkeen lääninteattereiden kanssa, nimeltään LÄNK.
Nuoret teatterintekijät loivat nämä teesinsä tulevaisuuden teatterin suuntaviivoiksi.
Taide on parhaimmillaan, kun se on monella tasolla ymmärrettävää ja kaikenikäisille samaistuttavaa. Lastenteatteri on aina koko perheelle, mutta nuortenteatteri tehdään huonosti vain nuorille. Emme halua nähdä yksinkertaistettua viihdettä naiiville yleisölle, vaan vivahteikasta ja haastavaa taidetta.
Vaadimme, että teatteri olisi paikka, jossa nähdään ihmisyyden monimuotoisuutta. Emme halua nähdä vain valkoihoisia, hoikkia ja kauniita. Pääskää yli ahdasmielisistä stereotypioista ja juhlikaa kaikenlaista ihmisyyttä.
Teatterin teon tulee olla yhteisöllinen kokemus kaikille työryhmän jäsenille. Lisää yleisökeskustelua. Taiteilijuus on ihmisen itsensä päätettävissä, se ei ole kiinni tutkinnossa. Teakin luennot nettiin: teatterissa ei ole salaisuuksia.
Ihmiset (teatterintekijät) eivät uskalla myöntää itselleen, että he ovat laiskoja. Oletko sinä laiska? Laiskuutta on se, etteivät kaikkien tarinat tule kuulluiksi. Laiskuutta on se, että teatteria ei viedä enemmän seinien ulkopuolelle, torille tai työpajoihin. Laiskuutta on se, että tieto ei ole kaikille avointa. Laiskuutta on se, että ihmisillä ei ole tilaa keskustella tunteistaan. Laiskuutta ovat egoismi, narsismi, lasikatto, rajoittuneisuus, turha määrittely ja työehtojen hataruus. Älä ole laiska.
Teatteri ei ole korkeakulttuuria eikä elitististä. Vaadimme teatteria arkisempiin olosuhteisiin. On jalkauduttava pois pölyisistä laitoksista, tuotava lapset mukaan tarhasta asti ja annettava puitteet tehdä teatteria statukseen katsomatta. Teatterin on oltava pedagogisena keinona läsnä jo kasvatuksen varhaisissa vaiheissa. Teatteri on tuotava ihmisen luo.
Pois turha hienostelu sekä uhkaavat pienet ruuat, kuten seitsemän euron graavilohileivät. Kalja voi olla huonoakin, kunhan se on halpaa. Teatterissa käymisen tulee olla yhtä kutsuvaa kuin leffassa käynti sarjalippuineen ja teemailtoineen. Teatterissakin saa nukahtaa.
Älkää hävetkö. Älkää kumarrelko ketään. Älkää nöyristelkö. Teatteria tulee kantaa ja markkinoida samalla ylpeydellä kuin muita viihteen ja taiteen lajeja. Teatteria tulee popularisoida ja brändätä rohkeammin, niin kasvotusten kuin somessakin. Rumat ja tylsät mainoskuvat pois katukuvasta, jotta kaikki saisivat tietää, miten siistiä teatteri on.
Herkkyys, hellyys ja kauneus ovat radikaalimpia kuin seksi ja väkivalta. Taiteelliset valinnat tulee perustella yleisön, tekijöiden ja kokonaisuuden kannalta. Kyseenalaista rajuus. Rajuus ei ole enää vastavirtaa, vaan uusi normi. Ole rehellinen itsellesi, yleisölle ja olemassaolon kokemukselle.
Teatterityöryhmän sisällä pitää olla tasavertaista kunnioitusta kaikkia osapuolia kohtaan. Kenenkään oikeuksia ei saa rikkoa ja rajoista on pidettävä kiinni. Kaltoinkohteluun on reagoitava välittömästi. Luottamusmies freelancereille.
Meillä on hienot aseet ja milloin vaan vartissa mahdollisuus tiedottaa koko maailmalle mitä vaan. Vapaa tiedonkulku on vanhoille valtarakenteille kaikkein vaarallisinta. Jos te käytätte meitä hyväksi, me ammumme teidät alas ja tuhoamme teidän maineenne. Me rakennamme uuden teatterikentän emmekä ota teitä mukaan emmekä kutsu teitä synttäreillemme. Me otamme hyvän ja hylkäämme pahan. Me keksimme paremman pyörän. Tämä on lupaus.
Tampereella 5.8.2018
Otso Aunola, Brendan Boyle, Elias Hjelm, Paula Järvilehto, Oona Pätäri, Akseli Saarinen, Vilma Ilmatar Sippola
Kirjurina toimi Elina Kilkku