Harrastajateatterit ovat kärsineet pandemian aikana mittavia taloudellisia menetyksiä, ja monien toiminta on vakavassa kriisissä. Mutta poikkeusoloissa useat teatterit ovat jatkaneet ’vanhan normaalin’ aktiviteettejaan sallituissa raameissa ja hyödyntäneet myös vaihtoehtoisia toimintamalleja. Kysyimme jäsenteattereilta, ovatko he löytäneet uusia tapoja kokoontua, harjoitella ja esittää teatteria Mitä luovia keinoja on kuluneen vuoden aikana otettu käyttöön?
Paikkoja kuntoon, esityksiä verkkoon
Esitystoiminnan tauotessa aikaa on monella taholla riittänyt ei-kiireellisiin töihin. Vantaan Näyttämö on yksi niistä, jossa käärittiin hihat ja ryhdyttiin kunnostamaan ja siivoamaan niin sanotusti nurkkia, kertoo toiminnanjohtaja Sini Keinänen: ”Yhdistyksen omaa teatteritilaa on remontoitu ja saneerattu sulkutilan aikana, ja olemme muutaman henkilön voimin siivoilleet ja järjestäneet tarpeistoa, puvustoa ja tekniikkaa.”
Turkulaisessa Jo-Jo Teatterissa johtokunta ja aktiivijäsenet kunnostavat teatteritilaa. ”Onneksi saimme apurahan valojärjestelmän uusimiseen, joten sillekin työlle on nyt sopivasti aikaa ja tilaa”, kirjoittaa puheenjohtaja Anneli Larkia.
Pandemiasta riippumattomia muutoksia ja uudistuksia on osunut osalle teattereista, kuten helsinkiläiselle Taivallahden kesäteatterille, joka joutuu väistymään uuden kylpylähotellin alta. ”Töölön Taivallahdessa oli kahdeskymmenes ja viimeinen kesämme sillä paikalla. Muutamme Kivinokkaan ja samalla teatterin nimi muuttuu Kivinokan kesäteatteriksi. Kaikki menee uusiksi, kotisivuista lähtien. Muutto ja jälleenrakennus on käynnissä”, kertoo teatterinjohtaja Kari Kinnaslampi.
Digiloikan on tehnyt usea harrastajateatteri, omien resurssiensa rajoissa. Viialan teatteri myi katseluoikeuksia tallenteeseen Korvikekahvia paperinarukengissä, Lohjan Teatterilta on tulossa myyntiin Saapasjalkakissan seikkailut, Teatteri Ihme Helsingissä teki muun muassa Synttärivideoesityksen. Vantaan Näyttämö panosti nettisivujensa uudistamiseen ja some-sisältöihin. Tällä hetkellä suunnitteilla on esitysten striimaus ja vanhojen tallenteiden tuominen yleisölle katsottavaksi.
Salon Teatteri laittoi Vimeo-alustalle vanhoja esityksiään, kuten Myrskyluodon Maija ja Puhdistus. Tuotantosihteeri Mia Kuisma kertoo, että livestriimauksiakin tehtiin: Salon Teatteri keräsi striimatulla huutokaupalla varoja toimintaansa ja kesänäytelmästä kuvattiin teaser-maistiainen.
Tikkurilan Teatterin esitys Rikospaikkana Vantaa toteutettiin lopulta videoteoksena, jonka voi katsoa toukokuun loppuun asti maksutta Netticketistä eli tästä.
Rajoitusten kiristymisen ja höllentymisen vuorottelu ja epävarmuuden pitkittyminen ovat saaneet teatterit varautumaan tulevaan. Näin kirjoittaa Tampereelta Tukkateatterin puheenjohtaja Katri Häti: ”Toivomme että syksyksi 2021 tilanne taas hetkeksi rauhoittuu, että saisimme esittää syksylle suunnitellut ensi-illat. Mutta olemme päättäneet videoida kaikki näytelmät varmuuden vuoksi, mikäli esitykset tyssäävät heti alkuunsa, ja tutkimme mahdollisuutta esitysten esittämistä verkossa – esimerkiksi draamallisen jatkokertomuksen videoimista ja sen esittämistä verkossa tai sosiaalisessa mediassa.”
Toinen tamperelainen toimija, Tampereen Ylioppilasteatteri, teki perheille personoituja joulupukin tervehdysvideoita ja some-joulukalenterin. Teatterisihteeri Miia Kotila lisää, että TaYT suunnittelee myös näytelmien taltiointia ja niiden myyntiä.
Jyväskylän Huoneteatteri teki myyntiin runovideoita ”jotta näyttelijämme ovat päässeet tekemään pahimpina aikoina edes jotain luovaa, ja jotta olemme saaneet edes hieman tuloja”, vastasi puheenjohtaja Raili Kivelä kiteyttäen harrastajateattereiden kaksi suurinta haastetta koronavuodelta. Huoneteatterin Facebook- ja Instagram-kuva-arvoitussarjan suosio on ilahduttanut teatteria, ja vielä riittää virtaa innovointiin – suunnitelmissa on tehdä lyhyitä kuunnelmia, esitysstriimausten myynnin lisäksi.
Vaskivuoren lukio Vantaalla onnistui toteuttamaan kuunnelman Suunnaton, jonka voit kuunnella tästä. Alun perin tekstin oli tarkoitus olla teatteriesitys yhteistyössä Q-teatterin kanssa, kertoo teatteriopettaja Susanna Metsälä: ”Näytelmä muuttui keväällä 2020 lennosta kuunnelmaksi, joka valmistettiin videopuheluiden, sähköpostien ja whatsapp-viestien välityksellä. Kuunnelma julkaistiin Voima-lehden sivuilla. Sellainen sopeutuminen pandemiatilanteeseen!”
Puskakollektiivi Jyväskylässä valmisti kokonaisen radio-ohjelmasarjan: ”Saimme kesällä 2020 keikkatarjouksen monitaidefestivaali Jyväskylän Kesältä, jonka lanseeraamaan Radio Jyväskylän Kesään päätoimitimme kolmipäiväisen radio-ohjelmiston. Ohjelma kuultiin Radio Keskisuomalaisen radioaalloilla. Eetterissä esimerkiksi esiintyi itse luomiamme hahmoja ja haastattelimme ohjelmaan muun muassa Jukka Nousiaista, Kaj Chydeniusta ja Iiro Rantalaa”, kertoo puheenjohtaja Mette Seppälä.
Kajaanin Harrastajateatteri teki yhteistyössä Kajaanin kaupunginteatterin, nuorisopalveluiden, Vaara-kollektiivin ja Lasten- ja Nuortenkulttuurikeskus Kultturan kanssa nuorille suunnatun vuorovaikutteisen projektin Kevät on peruttu. Sen tuloksena oli videopodcastien sarja ja lukudraama YouTubessa eli täällä.
Sähköpostikyselyssämme moni muukin teatteri vastasi suunnittelevansa esitysten videointia ja videoesityksiä, näin kertoi muun muassa Teatteri Henkireikä Mikkelissä. Joensuun Ylioppilasteatteri on keskustellut radio-ohjelmien tai podcastien tekemisestä, ja ylioppilasteattereiden SYTY-festivaaliin JoYT osallistuu videolla.
Etänä yhteydessä – treeneissäkin
Kokouksiensa vuoksi teatterit ovat koronavuonna tutustuneet Zoomiin, Googlen työkaluihin, Teamsiin ja muihin kokousalustoihin. Kun yhteydet on saatu toimimaan, on alustoja alettu käyttää myös harjoituksiin.
Teatteri Kultsa kokeili tehdä pienimuotoisia Zoom-esityksiä, ja Zoomia on hyödyntänyt osana harjoituksia espoolainen Teatteri Hyökyvuori ja vantaalainen Tikkurilan Teatteri. Osin etänä ovat harjoitelleet myös jyväskyläläinen Ad Astra sekä Uudenkaupungin teatteri, Salon Teatteri ja Teatteri Ihme.
Joensuulaisen Teatteri Fiaskon harrastajien keski-ikä on korkeahko, mutta se ei estänyt digivälineiden hyödyntämistä, kertoo ohjaaja Tuire Hindikka: ”Kaksi kertaa viikossa harjoittelemme Teamsissa, ja olemme lisänneet niihin sessioihin teoriapaketit, joissa on keskitytty muun muassa puhetekniikan hienouksiin.”
Etäalustasta kuitenkin riippuu, kuinka suurella porukalla esitysten harjoittelu on mahdollista, kuten kuvaa Nurmijärven Kivi-juhlien toimistonhoitaja-näyttelijä Irja Rättö: ”Kesän 2020 Seitsemän veljeksen harjoitukset pidettiin kahden ensimmäisen harjoituskuukauden aikana etäharjoituksina Google-Duossa, johon mahtui juuri seitsemän veljestä ja ohjaaja kokoontumaan.”
Kursseja ja koulutusta
Kun esitys- ja harjoitustoiminta on vähintäänkin takkuillut, teatterin jäsenillä on ollut aikaa kursseille ja kouluttautumiseen: ”Olemme kouluttautuneet ja osallistuneet erilaisiin netissä oleviin etäkoulutuksiin, esimerkiksi teemalla kulttuuripalvelut ja kulttuurin luoma veto- ja lumovoima paikkakunnalle. ”, kertoo ohjaaja Arto Mantela Viialan teatterista.
Hämeenlinnan Miniteatteri piti koko kesän teatterileirejä yhteistyössä Kulttuurikeskus ARXin kanssa, kun kesän esitykset jouduttiin perumaan. Kesällä 2020 teatteri teki myös harrastajilleen opetusvideoita.
Porilainen ProAnnis painotti koulutuksellisuutta niinä kertoina, kun kokoontuminen oli mahdollista.
Juhlia, tapahtumia ja kilpailuja
Maailman Teatteripäivää vietetään vuosittain 27. päivä maaliskuuta. Tikkurilan Teatteri perui tämän vuoden teatteripäivä-aktiviteettinsa, mutta vuonna 2020 teatteri juhlisti päivää Instagramissa live-tapahtumana, kertoo teatterinjohtaja Carita Välitalo: ”Maailman Teatteripäivän illassa näyttelijät lukivat muun muassa Teatteripäivän julistuksen. Samoin pidimme IG-liven Minna Canthin päivänä, olimme harjoitelleet otteita Minna Canthin näytelmistä ja näyttelijät esittivät niitä. Illan emäntä myös kertoi lyhyesti Minna Canthin urasta. Koska kaikki jäsenillat oli viime vuonna peruttu, järjestimme jäsenille Pyjamapartyt Zoomissa, ja vappuaattona skoolasimme Zoomissa jäsenistön kanssa.”
Salon Teatteri puolestaan piti perinteisen, vuosittaisen jäsenistön palkitsemisjuhlansa Jalmarigaalan kokonaan Teamsissa.
Viime vuoden valtakunnallinen nuorisoteatteritapahtuma Ramppikuume siirrettiin huhtikuulta elokuulle ja lopulta kokonaan verkkoon. Ulvilalaisen Teatteri Ulpun nuorisoryhmän esitys Kämppis (2019) oli valittu Ramppikuumeeseen, joten teatteri käynnisti kamerat: ”Esityksen tallenne välitettiin kilpailutoimikunnalle ja Kämppiksen työryhmä katseli teatterimme tiloissa omansa ja muiden esitykset valkokankaalle striimattuna. Etätapahtuma toimi yllättävän hyvin, ja kämppisläisille napsahti tapahtuman pääpalkinto ja 1000 euron stipendi”, iloitsee Teatteri Ulpun varapuheenjohtaja Oskari Huhtanen.
Ettei totuus unohtuisi…
Karhulan Työväennäyttämö Kotkassa täyttää 125 vuotta vuonna 2023, ja varapuheenjohtaja Risto Kunelius kertoo, että avustusten haku käy kiivaana: ”Uudistuksia ei olla nyt ehditty edes miettiä, elämme toivossa, vaikka pelkäämme pahinta. Tilanne on vakava.”
Kuneliuksen viesti on hyvä muistutus siitä, että vaikka tämä artikkeli keskittyy selviytymiseen ja uusiin keinovalikoimiin, harrastajateatterien taloudellinen tilanne ovat kärsinyt kohtuuttomasti koronarajoituksista, kuten tämä lausunto muistuttaa.
Nina Jääskeläinen, tiedottaja-tuottaja TNL
Kuva Vantaan Näyttämön Jakomökki-esityksestä, jonka voi katsoa Nettiketistä 16.-23.4. Kuvassa Harri Ruuskanen ja Saara Sillanpää, kuvaaja Sandra Saulo.